יום ראשון, 27 בנובמבר 2016

עוגב החזירים של המלך לואי ה11, או: האם הנאת חושי האדם מצדיקה צער בעלי חיים?

ההיסטוריון הצרפתי בן המאה ה16 ז'אן בושה מספר שלואי ה11 מלך צרפת (חי בשנים 1423-1483) ביקש לבנות מכשיר מוזיקלי שהצלילים יופקו בו ע"י דקירת חזירים בגדלים שונים. האם עלה הדבר בידו? וכיצד זה רלבנטי לימינו?


באדיבות ויקימדיה

מסופר שלואי ה11 פנה לאב מנזר שהיה מומחה לבניית אורגנים ושאל אותו האם הוא מסוגל לבנות אורגן כזה. לואי עצמו כנראה לא האמין שהדבר אפשרי, אבל אב המנזר הבנאי מומחה קיבל זאת כאתגר מקצועי והסכים לבנות אורגן כזה תמורת תשלום נאה. וכך מתאר פרשה זאת אחד ההיסטוריונים (מובא בספר Bhagwati, Sandeep (2013). "Imagining the Other's Voice", התרגום שלי):

נאמר שהמלך האכזרי לואי ה11, בנה בעזרת אב המנזר דה ביין, מכשיר שנקרא "אורגן חזירים" להפקת צלילים טבעיים. הממונה על המוזיקה המלכותית אסף קבוצה גדולה מאד של חזירים מכל הגזעים והגילים. הוא בחן את גובה הצליל שהם מפיקים כשהם נואקים, וסידר אותם לפי גובה הטון שלהם. הוא בנה מקלדת שמסוגלת לתקשר איתם, כקבוצות או כיחידים, באמצעות מוטות המסתיימים בקצה חד. 

המכשיר שהוא בנה היה וריאציה על האורגן המקובל בימיו, שבו בעזרת מקלדת היו דוקרים את החזירים שהיו מסודרים לפי גודלם, כפי שניתן לראות בציור הבא. בדרך זו, הנגן בלוחצו על קליד, גרם לכך שהמוט ידקור את החזיר המתאים, אשר בכאבו ינאק נאקה בגובה הצליל המתאים. 

באדיבות ויקימידיה

סיפורים דומים, אם כי מוטלים עוד יותר בספק, מדברים על בניית אורגן חתולים (ראו תמונה למעלה), הפועל על אותו עקרון ע"י מלך ספרד והאימפריה הרומית הקדושה הקיסר קארל החמישי במאה ה16, או כמכשיר לטיפול באנשים הסובלים מהפרעת קשב ע"י רופא גרמני במאה ה18.

חבורת מונטי פייטון עושה אותו הדבר עם עכברים

ומדוע הבאתי כאן סיפורים אלו מלבד העובדה שמדובר בקוריוזים היסטוריים מעניינים?

רבים מהקרניסטים טוענים שכל זמן שיש בניצול, הריגת בעלי חיים או התעללות בהם תועלת או הנאה כלשהי לאדם אז הדבר לגיטימי. על פי הגיון זה לא צריכה להיות לאנשים אלו כל בעיה עם המכשירים המתוארים כאן שנבנו (אם נבנו) לצורך הנאה מוזיקלית או טיפול באנשים הסובלים מהפרעת קשב. אבל האם באמת רוב הקרניסטים יגיבו בחיוב לתאורי כלי הנגינה הללו?

קרניסטים מתוחכמים יותר יגיבו מן הסתם באמירה שאין דמיון בין אכילת בשר ובין הנאה מוזיקלית מסבלם של בעלי חיים, משום שלבשר אין תחליף, בעוד שלאורגן החזירים או החתולים יש גם יש. 

על כך ניתן לומר שני דברים: ראשית, יש כבר היום תחליפים רבים לבשר מן הצומח שדומים או זהים בטעמם ובערכיהם התזונתיים לבשר. בתחום זה מתרחשות ממש בימים אלו פריצות דרך משמעותיות, כמו למשל ההמבורגר הטבעוני של impossible foods שלדעת רוב טועמיו (טבעונים ואוכלי בשר) טעמו זהה לבשר (אני טרם זכיתי לטעום אז איני יכול אלא להסתמך על עדויות אחרים), ומנות הבשר השונות של beyond meat.

שנית, כבר בעתיד הלא רחוק, בטווח של עשרות בודדות של שנים, יהיה בשר מתורבת במחיר שווה לכל נפש, שאמור להיות זהה לבשר טבח לא רק בטעמו ובערכיו התזונתיים, אלא זהה לבשר טבח בכל מובן שהוא. במצב כזה אי אפשר יהיה עוד לטעון שאין לבשר תחליף, ומי שיתעקש אז להמשיך לאכול בשר טבח באמת לא יהיה שונה במאומה מלואי ה11 המתענג על יללות הסבל של החזירים.