יום שני, 26 באוקטובר 2020

עוד מגיפה שהחלה בעקבות אכילת בשר: מגיפת האיידס

אנחנו נמצאים כעת בעיצומה של מגיפת הקורונה שהחלה כנראה כתוצאה מאכילת בשר בעלי חיים אקזוטיים (עטלפים או פנגולינים) בסין. כמובן שאין זו המגיפה הראשונה בהיסטוריה שנגרמה כתוצאה מאכילת חיות. בפוסט זה נתאר מגיפה מודרנית אחרת -האיידס- שגם היא ראשיתה בציד ואכילת חיות בר.
הקונצנזוס המדעי היום (ראו למשל המאמר הבא מהשבועון Science עמ' 610-612) הוא שמקורו של נגיף האיידס האנושי (HIV) הוא במוטציה שעבר נגיף הSIV הקיים בקרב קופי אדם (בעיקר שימפנזים וגורילות) באפריקה המערבית כאשר בני אדם באו במגע עם דם של קופים נגועים במהלך ציד, ביתור ואכילה של בשרם
וכאן המקום להפריך מיתוס נפוץ למדי שלפיו הדרך בה עבר הנגיף מהקופים לאדם הוא באמצעות קיום יחסי מין בין אדם וקוף (אזכורים של המיתוס הזה ניתן למצוא לדוגמא כאןכאןכאן, וכאן). 

הקומיקאי דייב שאפל מלגלג על מיתוס הסקס עם קופים

המקור למיתוס הזה נעוץ כנראה בעובדה שיחסי מין בין בני אדם הם דבר נפוץ ביותר. כידוע לכולנו מעל גיל מסויים אין כמעט אדם בעולם שלא קיים יחסי מין לפחות פעם אחת ולרוב הרבה יותר מזה בחייו, ובמקרים לא מעטים עם מספר פרטנרים שונים. לעומת זאת רצח עקוב מדם של בני אדם הוא דבר נדיר למדי, וקניבליזם כמעט ולא קיים כלל. משום כך יחסי מין בין בני אדם מהווים את הערוץ העיקרי להדבקה באיידס מאדם לאדם, בעוד שרצח וקניבליזם אינם מוכרים כלל כדרך להידבק באיידס מאדם לאדם. אבל במה שנוגע לקשר בין בני אדם וקופים ההפך הוא הנכון. ציד ואכילת בשר קופים היא תופעה נפוצה למדי באפריקה (וגם במקומות אחרים), בעוד שיחסי מין עם קופים הם דבר נדיר מאד עד לא קיים. 
התופעה של ציד חיות בר לצורך אכילת בשרם, מה שמכונה באנגלית bushmeat, היתה ועודנה נפוצה מאד באפריקה, ובאופן ספציפי בשר שימפנזים מהווה כ1%-3% מבשר חיות הבר הנמכר בשווקים של חלק ממדינות מערב אפריקה, כמו למשל חוף השנהב (עמ' 11 כאן). בזמן שאדם צד קוף או מבתר אותו יש סיכוי לא מבוטל שהוא עצמו יסבול מפציעות שונות ואז יווצר מגע ישיר בין דמו של האדם לדמו של הקוף. וכידוע מגע ישיר של דם נגוע טרי בפצע מדמם הוא דרך יעילה למדי להידבק באיידס
דוגמא טיפוסית לbushmeat: ציידים אפריקאים מציגים בשר למורים. נחלת הכלל באדיבות ויקיפדיה.

לעומת זאת יחסי מין בין בני אדם לקופים בכלל, וקופי האדם באפריקה בפרט, הם כנראה דבר שאינו קיים כלל, וגם אם קרה אי פעם הוא כנראה היה נדיר בצורה קיצונית. ראשית, יש לומר שבכל התרבויות האנושיות התופעה של יחסי מין עם חיות (bestiality) נפוצה הרבה פחות מאכילת בשר, וזה נכון גם לגבי אפריקה (למרות דעות קדומות גזעניות שחלק מבני האדם מחזיקים בנוגע לאפריקאים). שנית, קיום יחסי מין עם קופי אדם הוא מופרך במיוחד משום שלא מדובר כאן על חיות מבויתות וכנועות כמו כבשים או להוטות לרצות בני אדם כמו כלבים, אלא בחיות בר פראיות. אדם שינסה לקיים יחסי מין עם גורילה כנראה יקרע על ידה לגזרים, ואפילו השימפנזה הקטנה יותר מהאדם יכולה להתגלות כיריב שקול ואף חזק יותר מאדם, משום שבאופן יחסי למשקלה כוח השרירים שלה רב משל האדם.
לסיכום: סוג מסויים של אנשים שמרנים דתיים מגדירים את האיידס כעונש משמיים על חטאים בתחום המין, אבל אף כי אכן ניתן לומר שהתפשטות הנגיף באוכלוסיה האנושית היתה בעיקר דרך התנהגות מינית לא אחראית, הרי שהמעבר הראשוני שלו מחיה לאדם נעוץ בחטא אחר והוא חטא הריגת בעלי חיים לצורך אכילתם.