יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

חלב מתורבת, או: האם בעתיד נאכל צ'יזבורגר אמיתי טבעוני וכשר למהדרין?

רוב האנשים בימינו כבר שמעו על בשר מתורבת, אבל מעטים יותר מכירים את החלב המתורבת. עם זאת, את החלב המתורבת נראה על מדפי הסופר מרקט ככל הנראה לפני הבשר המתורבת, ואולי כבר בשנת 2019. בפוסט זה אספר מהו חלב מתורבת, כיצד מייצרים אותו ומה השלכותיו עבור שומרי כשרות.


חלב פרה הוא אמולסיה של שומנים (3%), סוכרים (4.6%) וחלבונים (3.2%) במים. את כל השומנים השונים המצויים בחלב ניתן למצוא בצמחים או לייצר באופן סינטטי כבר שנים רבות. כמו כן מזה זמן רב ניתן להחליף את סוכר החלב (לקטוז) בסוכרים אחרים מן הצומח (כמו גלוקוז וגלקטוז) בלא להשפיע על הטעם והערך התזונתי (זהו החלב נטול הלקטוז שנמכר היום לאנשים רגישים ללקטוז). מה שמנע עד לאחרונה את אפשרות ייצור חלב אמיתי שלא מן החי הוא שעד לשנים האחרונות לא היתה דרך לייצר את חלבוני החלב השונים, ובראשם הקזאין, אלא בתוך גופם של בעלי חיים.

מה שהשתנה בשנים האחרונות הוא המצאת ההנדסה הגנטית. ההנדסה הגנטית מאפשרת לנו להשתיל את הגנים האחראים על ייצור כל חלבוני החלב בתוך צמחים, חיידקים או שמרים, ובדרך זו להפיק חלבונים אלו בכמויות תעשייתיות באמצעות גידול צמחים או תהליכי תסיסה כמו אלו שבאמצעותם מייצרים בירה ויין.
זה בדיוק מה שעשו כמה קבוצות של חוקרים ויזמים בשנים האחרונות ממש, ואחת מקבוצות אלו טוענת שהיא מתכוונת להתחיל לשווק חלב ומוצרי חלב שיופקו בעזרת שמרים מהונדסים גנטית (מה שכיניתי כאן חלב מתורבת) כבר בסוף 2019.

לחלב מתורבת יתרון מוסרי מובהק על פני חלב פרה מן החיה (ניתן לקרוא כאן על הבעיות המוסריות הרבות בתעשיית החלב מן החי). אבל מלבד היתרון המוסרי המובהק בחלב מתורבת, יהיו לו גם הרבה יתרונות אחרים בהשוואה לחלב פרה מן החי:
  • יתרונות בריאותיים 
חלב כזה יהיה נטול כל ההורמונים שמצויים בדרך הטבע בחלב פרה מן החי. גם לא יהיו בו שרידים של האנטיביוטיקה והסטרואידים שניתנים בשפע לפרות, כיוון שבתהליך הייצור שלו לא נעשה כל שימוש בהורמונים, באנטיביוטיקה או בסטרואידים.
בנוסף לכך, בשל השליטה המוחלטת של האדם בכל שלבי הייצור ניתן לייצר חלב כזה ללא כל כולסטרול וגם ללא לקטוז. כתוצאה מכך גם אנשים שצריכים להקפיד על רמת כולסטרול נמוכה או אנשים שרגישים ללקטוז יוכלו להנות ממנו. במקום לקטוז ישתמשו בייצור חלב המתורבת עבור אנשים אלו בסוכר אחר מן הצומח (כמו גלוקוז או סוכרוז). עבור חולי סוכרת ניתן יהיה להכניס לחלב ממתיקים מלאכותיים או טבעיים אחרים (כמו סוכרלוז או סטיביה).
כמו כן, חלב מתורבת יהיה נטול מוגלה (מה שמכונה "תאים סומטיים"). אמנם לא ברור האם מוגלה מזיקה לבריאות אחרי פיסטור, אבל זה בכל זאת מגעיל :-)
  • יתרונות אקולוגיים
תהליך הייצור של החלב יהיה הרבה יותר יעיל, מאחר שרוב החומר שבו יזינו את השמרים יהפוך ישירות לחלבוני החלב. לעומת זאת בחלב פרה מן החי חלק גדול הרבה יותר המזון מתבזבז על בניית ותחזוקת גוף הפרה שרוב חלקיו אינם עוסקים כלל בייצור החלב. על פי הערכה שנעשתה ב2015 ייצור חלב מתורבת ידרוש רק 2% (!) מכמות המים, 9% מכמות הקרקע ו35% מכמות האנרגיה שנדרשת לייצור חלב פרה מן החי, ויפלוט רק 16% מכמות גזי החממה שפולט תהליך יצור החלב מן הפרה (חלק מגזים אלו נפלטים כידוע על ידי הפרה עצמה).
  • יתרונות כלכליים
כפי שהסברתי למעלה תהליך הייצור של החלב המתורבת יעיל יותר מבחינת ניצול המשאבים. בנוסף לכך בייצור חלב מתורבת אין צורך בטיפול וטרינרי בפרות חולות או פצועות ובמתן אנטיביוטיקה. בנוסף לכך בייצור חלב מן החי יש צורך להשבית את הייצור לתקופות ארוכות שבהן הפרה ממשיכה לאכול ולהנות מטיפול יקר למרות שאינה מפיקה חלב שניתן למכור בגלל שהיא צעירה מדי או חולה במחלה זיהומית או בהריון מתקדם. כל זה כמובן לא קיים בייצור חלב מתורבת.
מכל הסיבות הללו ברור שחלב מתורבת צפוי להיות זול יותר מחלב מן החי.
אמנם בשנים הראשונות לשיווקו החלב המתורבת יהיה כנראה יקר יותר מחלב מן החי, בשל הצורך של המשקיעים להחזיר את השקעתם במחקר ופיתוח ובהקמת תשתיות ייצור, אבל עם הזמן, ככל שהיקפי הייצור יגדלו, תהליכי ייצור יתייעלו, פטנטים יפוגו ותיווצר תחרות - המחיר ירד ובסופו של דבר יהיה נמוך יותר משל חלב פרה. כך שחלב מתורבת יתרום לירידת יוקר המחיה, ולהעלאת רמת החיים, במיוחד בארצות העולם השלישי.
  • יתרונות מבחינת שומרי כשרות
ביחס לבשר מתורבת יש מחלוקת בין הפוסקים שנדרשו לעניין האם הוא יחשב בשרי או פרווה (על כך ארחיב בפוסט אחר). לעומת זאת קשה להעלות על הדעת נימוק הלכתי כלשהו להגדיר את החלב המתורבת כחלבי. זאת מאחר שכל מרכיבי החלב המתורבת מופקים מהצומח או באופן כימי ממקור מינרלי או משמרים, ואפילו הDNA שהושתל בשמרים שבהם מיוצרים חלבוני החלב לא נלקח פיזית משום פרה. הDNA הזה סונתז במעבדה עפ"י הרצף הידוע של הDNA לחלבוני החלב, והוא שונה במקצת מהDNA של אותו חלבון אצל הפרה כדי שהוא יהיה "יעיל" יותר בייצור החלבון (החלבון עצמו יהיה זהה לגמרי במבנהו לזה של חלב פרה).

אם כך צ'יזבורגר שיהיה מורכב מהמבורגר מבשר מתורבת וגבינה מחלב מתורבת יהיה טבעוני, וכשר למהדרין (והוא יהיה בשרי או פרווה בהתאם למה שייפסק לגבי בשר מתורבת).
למעשה, ההשלכות של העובדה שחלב מתורבת יהיה פרווה על היום-יום של שומרי הכשרות יהיו דרמטיות יותר מאשר היכולת לאכול צ'יזבורגר אמיתי, אבל על כך אני מרחיב בפוסט אחר, שבו אני עוסק בעוד כמה עניינים שקשורים בחלב מתורבת (כמו למשל חלב אם אנושי מתורבת, וכשרות חלב גמלים מתורבת...).

הערה: יש אנשים (טבעונים ולא טבעונים כאחד) שחושבים שחלבוני החלב עצמם, ובמיוחד הקזאין, אינם בריאים לאדם מבוגר ואפילו מסרטנים. כמובן שמי שחושב כך וחושש מכך לא יהיה מעוניין גם בחלב מתורבת. אלא שלפי הבנתי טענה זו שנויה במחלוקת (ארחיב על הנושא בפוסט אחר בעתיד). בכל מקרה נראה שיהיו הרבה אנשים שמכורים לגבינות אמיתיות (ומוצרי חלב אמיתי אחרים) שיהיו מוכנים לקחת את הסיכון הזה, גם אם הוא אמיתי.