יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

האם טבעונים וצמחונים מוסריים יותר מקרניסטים?

יש אנשים שטוענים שהטבעונים חושבים את עצמם למוסריים יותר מהלא-טבעונים, ורואים בכך סוג של התנשאות. מה ניתן לומר על כך? קראו את הדיון המפורט אחרי המם הבא, שבמידת מה מסכם את התשובה.


תחילה מעניין לציין שהתפישה לפיה טבעונים מוסריים יותר מאוכלי בשר, קיימת כנראה לא רק אצל טבעונים, אלא גם אצל אוכלי בשר. כך לפחות מראה הגרף הבא הלקוח מהמחקר שניתן למצוא כאן, ובו 88 אוכלי בשר התבקשו לדרג דמויות שונות המתוארות כצמחוניות או כאוכלות בשר, לפי רמת המוסריות שהנבדקים מייחסים להם.



כמובן שאי אפשר להסיק מסקנות חד-משמעיות ממחקר אחד קטן, ולכן נניח בצד את השאלה האם טבעונים חושבים את עצמם למוסריים יותר מכפי שאנשים אחרים חושבים אותם, ונדון בשאלה החשובה יותר: האם טבעונים באמת יותר מוסריים מאנשים אחרים? כי אחרי הכל אם טבעונים באמת מוסריים יותר מלא-טבעונים אז מותר להם גם לחשוב שזה המצב.

ובכן זה בודאי לא נכון שכל אדם טבעוני מוסרי יותר מכל אדם אוכל בשר. אם ניקח דוגמא קיצונית, טבעוני שרוצח בני אדם ודאי אינו מוסרי יותר מאוכל בשר שלא רצח איש מימיו. 
אבל בהחלט אפשר לומר שכל אדם שהפך לטבעוני הוא מוסרי יותר מכפי שהיה קודם לכן, בתנאי שאותו אדם לא השתנה משאר הבחינות. זאת מכיוון שהיחס שלו לחיות הוא כעת יותר מוסרי מכפי שהיה קודם.

יש מי שיטענו מייד שההנחה שמי שהופך לטבעוני נותר אותו הדבר משאר הבחינות אינה יכולה להיות נכונה. בפרט הם טוענים שיחס חיובי כלפי חיות חייב לבוא על חשבון יחס מוסרי כלפי בני אדם. אבל זוהי שטות גמורה. משל למה הדבר דומה? למי שטוען שאדם שמתחיל להתייחס טוב יותר לשכניו, הדבר בהכרח יגרום לו להתייחס רע יותר להוריו. אמנם בהחלט ייתכן שיש אנשים שזה קורה אצלם. אבל זה לא חייב לקרות אצל כל אחד.


למעשה יש מחקר שמראה שאנשים שפעילים למען הגנת חיות מגלים אמפתיה גם כלפי חיות וגם כלפי בני אדם יותר (בממוצע) מאשר אנשים שאינם פעילים למען הגנת חיות. 



אפשר לכאורה הסיק ממחקר זה, שגם אם לא כל טבעוני מוסרי יותר מכל אוכל בשר, הרי שבממוצע אולי כן אפשר לומר שטבעונים יותר מוסריים, גם כלפי בני אדם אחרים, יותר מאוכלי בשר. 
אמנם ייתכן שיש גם מחקרים שטוענים ההפך (אם כי אני לא הצלחתי למצוא כאלו), ולכן לא ניתן להסיק בעניין זה מסקנות חד משמעיות.

אבל בודאי אפשר לומר שמי שחושב ששיפור התנהגותי בתחום אחד חייב לבא על חשבון התנהגות חיובית בתחומים אחרים בעצם סובר שבני אדם אינם יכולים להשתפר מבחינה מוסרית באופן כללי, או במונחים דתיים הוא חושב שבני אדם אינם יכולים לחזור בתשובה. זאת כמובן עמדה מגוחכת.

לסיום, אחזור על המסר העיקרי שאני מבקש להעביר כאן. אין כאן מאבק בין קבוצות על השאלה מי יותר מוסרי, אלא מאבק על שיפור המוסרי של כל אדם ואדם בפני עצמו. או בלשון אחרת:

טבעונים לא בהכרח מוסריים יותר מאוכלי בשר.
אבל אוכל בשר שהפך לטבעוני
בהכרח מוסרי יותר משהיה קודם*.
*אם הוא לא השתנה משאר הבחינות