יום חמישי, 15 בדצמבר 2016

הכשל הלוגי בעניין ה"צמחונות" כביכול של היטלר - reductio ad hitlerum

אחד הנושאים שקרניסטים רבים עוסקים בו בצורה אובססיבית ביותר הוא ה"צמחונות" לכאורה של היטלר ושל השלטון הנאצי בכלל. בשאלות העובדתיות הקשורות בנושא, כלומר האם היטלר ושאר הבכירים הנאצים היו באמת צמחונים ואוהבי חיות (רמז: הרבה פחות ממה שטוענים), אעסוק בפוסטים אחרים. בפוסט זה ברצוני להבהיר מדוע הנושא הזה הוא בעצם חסר חשיבות לחלוטין, אפילו אם כל ה"עובדות" שמצוטטות ע"י הקרניסטים היו נכונות (ורובן אינן נכונות).

אם כוונת העיסוק האוססיבי של הקרניסטים בנושא זה היא להראות שגם צמחונים וטבעונים עשויים להיות בלתי-מוסריים בתחומים אחרים אז אין בכך כל חידוש. למעשה זוהי טקטיקת איש קש, כי אף אדם רציני לא טען מעולם שכל אדם צמחוני הוא מוסרי יותר מכל אדם לא צמחוני (ועל כך הרחבתי בפוסט אחר).

אבל האמת היא שנראה שהכוונה של הקרניסטים היא להשתמש בטקטיקה הידועה של guilt by association שהיא כשל לוגי ידוע. הטקטיקה מבוססת על הלוגיקה המעוותת הבאה: אם אדם רע עשה X, אז X הוא לא דבר טוב. השימוש בכשל זה בהקשר של היטלר בנושאים שונים הוא כה נפוץ עד שזכה לכינוי משלו כבר ב1953, ויש לו ערך בויקיפדיה, Reductio ad Hitelrum.

דוגמא טיפוסית לכך היא מאמר של רוגל אלפר משנת 2014 בעיתון הארץ שכותרתו "גם טבעונים אפשר להשוות לנאצים" (על מאמר זה וההטעיות העובדתיות שבו ארחיב בפוסטים אחרים). 

והנה דוגמא נוספת. הרב אבינר מספר על הרב צבי יהודה קוק את הסיפור הבא:
"פעם בחורה בישרה לרבנו בגאווה שהיא צמחונית, השיב לה: כמו היטלר".
אינני יודע אם הסיפור הזה אמיתי או לא. מדברי הרב אבינר לא ברור אם מדובר בארוע שהוא עצמו היה עד לו, או רק בשמועה ששמע (כך למשל במקום אחר הוא מספר אותו הסיפור על גבר ולא על בחורה, מה שמרמז אולי על כך שמדובר בשמועה ולא בעדות ראיה). אבל עצם העובדה שהרב אבינר מאמין שהסיפור אמיתי וגם מוצא לנכון לפרסם אותו, מעידה שבעיניו זה סביר לומר לאדם שמספר לך שהפך לצמחוני שהוא "כמו היטלר". 

בעקבות דבריו אלה של הרב אבינר התעוררו אצלי מספר שאלות:
  • כידוע, היטלר היה צייר חובב. אם כך, נניח שילד היה בא ואומר לנו שהוא אוהב לצייר, האם היינו אומרים לו בתגובה, "כמו היטלר"?
  • עובדה היא שהאסטרטגיה של מלחמת בזק (בליצקריג), שהופעלה ע"י צה"ל בהצלחה רבה במלחמת קדש ובמלחמת ששת הימים, הופעלה לראשונה בעולם על ידי הנאצים במלחמת העולם השניה. אם כך, נניח שגנרל ישראלי היה מספר לנו בגאווה סיפורי מורשת קרב ממלחמת ששת הימים, האם היינו אומרים לו בתגובה "כמו היטלר"?
  • עובדה היא שהנאצים היו כנראה הראשונים בעולם שהחלו בהקמת מערכת כלל ארצית של כבישים מהירים (האוטובאן). אם כך, נניח שמנכ"ל מע"צ היה מספר לנו בגאווה על הכבישים המהירים הנסללים בכל הארץ, האם היינו אומרים לו בתגובה "כמו היטלר"? 
  • עובדה היא שהיטלר דגל באידאולוגיה של עידוד ילודה ותמיכה במשפחות מרובות ילדים (כמובן רק בקרב הגרמנים). גרמניה הנאצית היתה אחת המדינות הראשונות בעולם שהעניקה גמול כספי תמורת לידת כל ילד (בצורת פטור מהחזרת חלק מהלוואה משמעותית שנתנה המדינה לכל זוג שנישא). אם כך, נניח שחבר כנסת מטעם הבית היהודי היה מספר לנו בגאווה שהוא הצליח להגדיל את קצבאות הילדים, האם היינו אומרים לו בתגובה "כמו היטלר"?
  • עובדה היא ש היטלר היה בצעירותו מעשן כבד, אבל ברגע מסויים בחייו הוא נגמל. כך הוא סיפר בעצמו בשיחות השולחן המפורסמות שלו (עמ' 361, ראה במובאה להלן). לא זאת בלבד אלא שהוא הפך להיות לוחם נגד העישון, ובין השאר בהשראתו גרמניה הפכה להיות המדינה הראשונה בעולם שיצאה בקמפיין ממשלתי נגד העישון
I experienced such poverty in Vienna. I spent long months without ever having the smallest hot meal. I lived on milk and dry bread. But I spent thirty kreuzers a day on my cigarettes. I smoked between twenty-five and forty of them a day. Well, at that time a kreuzer meant more to me than ten thousand marks do today. One day I reflected that with five kreuzers I could buy some butter to put on my bread. I threw my cigarettes into the Danube, and since that day I've never smoked again.

אם כך, נניח שבחורה שהצליחה במאמץ רב להגמל מעישון היתה מספרת לנו על כך בשמחה וגאווה, האם היינו אומרים לה בתגובה "כמו היטלר"? או אם מישהו יוזם קמפיין נגד עישון נאמר לו בתגובה "כמו היטלר"?
אפשר להביא עוד דוגמאות, אבל אני מניח שהכוונה כבר נקלטה. עצם העובדה שהיטלר או הנאצים תמכו ברעיון מסויים אינו הופך אותו אוטומטית לפסול. גם שעון מקולקל מאד באופן חסר תקנה מראה את השעה הנכונה פעמיים ביממה.

כפי שאמרתי קודם ברור שאין כאן אלא ניסיון מצד הקרניסטים להשתמש בטקטיקה הידועה של guilt by association  שהיא כשל לוגי ידוע. אבל אם הקרניסטים רוצים לשחק במשחק הזה, גם אנחנו יודעים לשחק בו, ועל כך אכתוב בפוסט הבא.