יום ראשון, 6 בנובמבר 2016

סובלימציה של אגרסיות באמצעות אכילת בשר? ממש לא.

טענה שנטענת לפעמים על ידי קרניסטים היא שבני אדם חייבים לאכול בשר כדי לתת פורקן לאגרסיות, ואם לא יעשו זאת האלימות שכביכול טבועה בנפש האנושית תתפרץ במקום אחר - כלפי בני אדם אחרים.
דוגמא לטענה זאת אפשר למשל למצוא כאן במאמר בקורת של אריק גלסנר על ספרו של ג'ונתן ספרן סויר "לאכול בעלי חיים":

ספרן פויר מדבר על כך, שאנשים כיום אוכלים הרבה יותר בשר מבעבר. הוא מביא נתונים מדהימים ואכן מקוממים: אמריקנים אוכלים פי 150 עופות ממה שאכלו לפני שמונים שנה. אבל האם אכילת חיות מתונה, אכן מתונה בהרבה מהמספרים הללו, אינה מחיר סביר לשחרור קיטור תוקפני, שאם לא כן יתפרק במקום אחר? בבחינת "במקום שלא צולים חיות עוד ישרפו בני אדם"?

תיעול אגרסיות באמצעות בשר?


ועוד אמירה מסוג זה:

דברים דומים (בתוספת נופך דתי) נאמרו לי אישית על ידי גולש שנהלתי איתו וכוח בפייסבוק לפני זמן מה:



כך גם במקום זה, באדם כנראה מסתתר יצר עז להרג, אשר חייב להיות "מתועל" למקום הנכון, לפיכך אישרה התורה צורה מסויימת להרג בע"ח, ואפילו בקודש העליון שלנו עוד מתיימרים לשפוך נהרות של דם. מי שבולם את הכח הזה לחלוטין, גורם לו להתפרץ במקום אחר (יורפסקי היכה את סג"ל, צמרת הנאצים היו צמחוניים ועוד), אלא אם כן מבחינת הנהגה אישית, האדם כפרט כבר ראוי למעלה(למשל הרב הנזיר).


הטענה הראשונה שנמצאת כאן היא שיש אצל רוב בני האדם איזה יצר אלימות טבוע מלידה שאם לא ניתן לו פורקן על ידי הריגת בעלי חיים הוא יופנה כלפי בני אדם. לדעתי האישית זוהי טענה מפוקפקת. ראשית לא ברור כלל שיש לבני האדם יצר אלימות והרג מולד, ומעבר לכך גם אם ישנו יצר כזה, כלל לא ברור האם תיעולו להריגת בעלי חיים והתעללות בהם יחליש אותו או להפך דווקא יחזק אותו. בפסיכולוגיה מקובל שלעתים קרובות חזרה על התנהגות מסויימת דווקא יכולה לחזק את הנטייה ולא להחליש אותה. גם בהשקפה הדתית-יהודית מקובל לומר ש"אחרי המעשים נמשכים הלבבות", ואחת הסיבות לאיסור צער בעלי חיים היא חינוכית – שכן יחס אכזרי כלפי בעלי חיים עלול לגרום להשרשת מידת האכזריות בנפש גם כלפי בני אדם. השקפה זו בודאי לא עולה בקנה אחד עם הטענה ש"יצר ההרג" חייב להיות "מתועל" למקום אחר.

אבל כל השאלה הזו – האם הריגת בעלי חיים מפחיתה את האגרסיות של בני אדם אחד כלפי השני או להפך מגבירה אותה – למעשה אינה כל כך רלבנטית בימינו. אני אמנם אחזור ואעסוק בה בעתיד בפוסט אחר, אבל כאן אני רוצה להצביע על העובדה הפשוטה שבימינו 99% מבני האדם אינם הורגים בעצמם את בעלי החיים שהם אוכלים. יתר על כן רובם אפילו אינם מסוגלים ואינם רוצים לראות איך בעלי החיים שהם אוכלים נהרגים, והם כועסים מאד על מי שמנסה להראות להם זאת.

מכיוון שכך מי שמעלה את טיעון "תיעול האגרסיות" בימינו טוען בעצם שאם אדם יאכל בשר שנשחט על ידי אדם אחר, הוא יהיה פחות אגרסיבי מאשר אם הוא לא יאכל בשר בכלל, כיוון שהוא כאילו "תיעל" באופן מיסטי כלשהו את האגרסיה שלו דרך אכילת הבשר.

אין צורך לומר שטענה זו היא טענת הבל. 

לסיום אביא דברים ברוח דומה שנאמרו על ידי גולש בעל הכינוי אביש, שהגיב למאמרו של אריק גלסנר המופיע למעלה:

אין באמת שחרור אגרסיות אנושיות טבעיות באכילת בשר.

אם היינו רוצים קצת לשחרר יצרים אלימים על בעלי חיים חלשים מאיתנו, היינו הולכים ללול, תופסים תרנגולת, ומורידים לה את הראש

אבל רוב האנשים מעדיפים דווקא לשלם למישהו אחר כדי שיעשה בשבילם את החלק הכיפי של השחיטה, ולקבל את התרנגולת כשהיא מופשטת מצורתה המקורית, סטרילית וארוזה בניילון נצמד וקריר.

האם קיים מחקר כלשהו שתומך בטענה שאוכלי בשר הם פחות אלימים מצמחונים
הסתובבתי מספר שבועות ברחובות הודו, מקומות מלאי אנשים שלא אוכלים בשר ולכאורה הם פצצות אלימות מתקתקות, ולא זכורים לי מקרים של התפרצויות ספונטניות של אלימות. להפך- האנשים היו רגועים ואדיבים, וכך גם רוב הצמחונים שאני מכיר.

אני לא חושב שיש אמת בטענה שהאדם נרתע מלהפסיק את השעבוד של בעלי החיים, מחשש שזה יגביר את רמת הפשיעה והאלימות בין אדם לאדם.


נ.ב. למען הגולשים הדתיים אביא כאן גם את דבריו של ר' יצחק אברבנאל על ההשפעה הפסיכולוגית של אכילת בשר שאף הם עומדים בסתירה לטענת "תיעול האגרסיות".
בפירושו לתורה (שמות טז' ד'), כותב אברבנאל על הורדת המן במדבר:

אמר הקב"ה למשה: הנה ענין הבשר אינו מזון הכרחי והוא שאלת זוללות ומלוי מעים ותאוה גוברת. גם שהבשר מוליד באדם דם זדוני ואכזרי. ומפני זה תמצא שהחיות והעופות הטורפות אוכלות הבשר הם אכזריות ורעות. אבל הצאן והבקר תרנגולים תורים ובני יונה שמתפרנסים מעשב השדה אין בהם אכזריות ולא רשע, ולכן יעד הנביא שבזמן הגאולה העתידה 'אריה כבקר יאכל תבן'. וביאר הסיבה בזה באמרו 'לא ירעו ולא ישחיתו' וגו'. הנה מפני זה לא אמר הקב"ה למשה שיתן לישראל בשר, כי אם לחם, שהוא מזון נאות והכרחי למזג האדם, וזה הוא 'הנני ממטיר לכם לחם מן השמים'.