יום שני, 8 ביוני 2020

על תיקון ע"י אכילת בשר - חלק א' - גלגוליו של רעיון הגלגול השנוי במחלוקת

יש יהודים דתיים ומסורתיים שמעלים לפעמים את הטענה שיש עניין חיובי באכילת בשר מצד זה שכביכול על ידי כך גואלים ומתקנים נשמות של בני אדם שמגולגלות בבעלי חיים. אף על פי שבתמונה הגלובלית זו טענה שולית ואזוטרית למדי, הרי בתוך עמי אני חי, ויצא לי להתקל בלא מעט אנשים (גם כאלו שאינם בדיוק שומרי מצוות אדוקים) שמשתמשים בתירוץ הזה כמוצא אחרון להצדקת אכילת בשר כאשר מסתתמות כל שאר טענותיהם. כנגד דעה זו אוכיח בסדרת המאמרים הבאה את הטענות הבאות:
1. האמונה בגלגול נשמות היא אמונה שמקורה זר והיא חדרה ליהדות בשלב מאוחר למדי, רק לפני כאלף שנים.
2. 
האמונה בגלגול נשמות אינה נחשבת לאמונה מחייבת ביהדות, ורבנים חשובים רבים לאורך אלף השנים האחרונות פקפקו בה או התנגדו לה בחריפות.
3. אפילו בקרב חכמי הקבלה שקיבלו את האמונה בגלגול נשמות, יש שפקפקו ברעיון שנשמות בני אדם יכולות להתגלגל בתוך בעלי חיים או התנגדו לו בחריפות.
4. גם אם מקבלים את רעיון גלגול הנשמות בבעלי חיים לא מתחייב מכך שרצוי לאכול בעלי חיים. למעשה ההפך מכך.
5. אפילו לדעת המאמינים ברעיון של גלגול בבעלי חיים ותיקונו על ידי אכילה, הפרקטיקה הזו צריכה להיות מוגבלת רק לאנשים בעלי רמה רוחנית ומוסרית גבוהה מאד (צדיקים) ולזמנים מסויימים בשנה.
6. אפילו 
לדעת המאמינים ברעיון של גלגול בבעלי חיים ותיקונו על ידי אכילה, ניתן למצוא אלטרנטיבות אחרות להשגת אותה מטרה.

במאמר זה אוכיח את הנקודה הראשונה והשניה.
א. האמונה בגלגול נשמות היתה נפוצה בקרב מספר עמים ודתות בעת העתיקה, בפרט אצל ההודים והיוונים העתיקים. היא קיימת בהודו לפחות 3000 שנים ומהווה את אחד מעיקרי האמונה של כל הדתות העתיקות שצמחו שם - הינדואיזם, בודהיזם וג'איניזם. היא התקיימה גם בדת האורפית ביוון העתיקה ואצל הפילוסופים מבית מדרשו של פיתאגורס לפני 2500 שנה, ואפילו אפלטון האמין בה והזכיר אותה בדיאולוגים שלו. כל אלו עובדות היסטוריות מתועדות היטב שאין עליהן כל עוררין, וגם מאמיני הגלגול היהודים מודים בכך. למעשה הם אפילו מביאים עובדה זו כהוכחה לנכונותה של אמונה זו, וזה דבר די מפתיע בהתחשב בכך שאותן דתות שעליהן הם נסמכים כביכול היו (ועודן) דתות אליליות, שהמאמינים היהודים לועגים להן בדרך כלל. 
נראה לדוגמא את דבריו של ר' מנשה בן ישראל, שהקדיש את החלק הרביעי מספרו "נשמת חיים" להגנה על האמונה בגלגול נשמות:
[...]כתב אירודוטו [=הרודוטוס] בספרו השני [היסטוריות ספר ב' 123שהמצרים היו הראשונים בעולם שקיימו ההשארות הנפשיי והעתקת הנשמות מגוף לגוף. ואמת הוא. [...] הלא תראה שה[..] ברהמינים [...] הם היו הראשונים אשר בארץ הודו פרסמו האמונה הזאת [...]. ואמנם מתייחסת האמונה הזו לפיתאגורס להיות שהוא חידשה מאחר שנתעלמה ונסתרה כמה מהשנים [...] וכן אפלטון [...] קיימה והעמידה בכל תוקף. (נשמת חיים, מאמר ד' פרקים כא-כב)
ב. כמובן שר' מנשה בן ישראל ודומיו טוענים שההודים והיוונים קיבלו את האמונה הזו מהיהדות. אבל למעשה במקורות היהודיים מהעת העתיקה, כלומר התנ"ך, התלמודים והמדרשים אין כל זכר לאמונה בגלגול נשמות. אפילו במקורות המיסטיים היהודים הקדומים (ספרות ההיכלות והמרכבה) אין זכר לאמונה זו. היא נזכרת לראשונה במקורות יהודיים מסורתיים רק לפני כאלף שנים, כלומר לפחות 1500-2000 שנים אחרי שהופיעה בהודו וביוון. ואפילו לדעת אלו המאמינים שספר הזוהר חובר ע"י רשב"י, הרי רשב"י חי 500 שנים אחרי אפלטון.
מאמיני הגלגול היהודים טוענים שההסבר לכך הוא שבעת העתיקה רעיון הגלגול נחשב כסוד שלא ראוי לגלות להמון העם. אבל תירוץ זה נשמע מאד בלתי מתקבל על הדעת. ראשית, לא ברור מה כל כך בעייתי ברעיון הזה שהיה צריך להסתיר אותו, ומה השתנה לפני כאלף שנה כשהוחלט כביכול לחשוף אותו? שנית, ראינו שרעיון הגלגול לא היה כלל וכלל בגדר סוד בקרב עמים אחרים בעת העתיקה, ולכן דווקא מנקודת מבט אמונית אין כל טעם והגיון בטענה שדת האמת תסתיר ממאמיניה את האמת על אודות גורל נשמותיהם, בשעה שהאמת הזו גלויה לבני דתות אחרות.


ג. יתר על כן רעיון גלגול הנשמות אינו מתיישב בנקל עם האמונות שכן היו קיימות בודאות בעם היהודי (לפחות החל מתקופת בית שני) לגבי גורל הנשמות אחרי המוות - קרי האמונה בגן עדן או גיהנום לנשמות לאחר המוות, והאמונה בתחיית המתים באחרית הימים. אם נשמה מתגלגלת בגופם של כמה בני אדם שונים אז מה יקרה לה ולהם בתחיית המתים? ואיך בדיוק התיאורים של עונש נשמות הרשעים ושכר נשמות הצדיקים בעולם הבא בנביאים המאוחרים ובספרות התלמודית מתאימים לגלגול נשמות? 
מאמיני הגלגול עמלו קשות על שלל תירוצים יצירתיים ומפותלים שמנסים ליישב קושיות כמו אלו, אבל גם אחרי כל התירוצים הללו זו עדיין נראית כמו תפירה גסה של שתי מערכות אמונה שאינן ממש עולות בקנה אחד.


קריקטורה: עידן שניידר http://www.idancomics.com/reincarnation

ד. אשר על כן אנחנו יכולים לומר שאין כל ספק שהאמונה בגלגול נשמות לא היתה קיימת כלל בקרב הציבור היהודי הרחב בעת העתיקה, וגם אין כל סיבה להאמין שהיא היתה קיימת בעת העתיקה כאמונה אזוטרית בקרב קבוצה קטנה של רבנים יהודים יודעי ח"ן. ברור שזו אמונה שמקורה זר. מטעם זה, ומטעמים נוספים, גם כאשר החלה האמונה הזו לחדור ליהדות לפני כ1000 שנים היא נתקלה בפקפוקים רבים ולעתים אף בהתנגדות קשה.


הרבה רבנים וחכמים יהודים אורתודוקסיים (במונחים של ימינו) מן המאה העשירית ועד ימינו מתחו בקורת על האמונה הזו. בין הבולטים שבהם ניתן למנות את: ר' סעדיה גאוןר' אברהם בן דאוד (הראב"ד הראשון), הרד"קר' אברהם בן הרמב"םר' חסדאי קרשקשהרא"שר' יוסף אלבו (בעל ספר העיקרים)ר' אברהם בר חייא (הנשיא), ר' שמואל שטראשון (בעל הגהות הרש"ש על הש"ס), והרש"ר הירש. חלק מרבנים אלו פסלו את אמונת הגלגול מכל וכל במילים חריפות, וחלק הסתפקו בהבעת ספק בלשון מתונה ופייסנית יותר. נסקור בהרחבה את דעות כל הרבנים הללו (ורבנים נוספים שהתנגדו לאמונה הזו) במאמר הבא.


ה.  בנוסף לרבנים הרבים שהתנגדו לרעיון גלגול הנשמות בצורה מפורשת, הרבה מאד רבנים אחרים בחרו פשוט להתעלם ממנו כליל. למעשה נראה שבתקופת הראשונים (כלומר בערך עד שנת 1500) לא ניתן למצוא אף אחד מגדולי הראשונים, מחוץ לחוגי המקובלים, שהביע תמיכה מפורשת ברעיון. כולם העדיפו לשתוק או להביע פקפוקים והתנגדויות. בפרט ראוי לציין שאף אחד מן החכמים שניסחו את עיקרי האמונה של היהדות בתקופה זו לא כלל בתוכם את האמונה בגלגול נשמות, וחלקם (כמו רס"ג והר' אלבו ברשימה לעיל) אפילו התנגדו לה בצורה מפורשת. מחמת מעמדו ההלכתי המיוחד של הרמב"ם ראוי לציין שהוא לא מזכיר את האמונה זו כלל בשום מקום. בפרט הוא איננו מגדיר אמונה זו כאמונה מחייבת ביהדות בשלושה עשר עיקרי האמונה בפרוש המשניות שלו, ואיננו כולל את שלילת אמונה זו ברשימת סוגי הכפירה והמינות שהוא מפרט בהלכות תשובה. כמו כן מי שלומד את השקפתו של הרמב"ם על השארות הנפש במורה הנבוכים מבין שהיא רחוקה מאד מהרעיון של גלגול נשמות, ואין כאן מקום להאריך.

ו. לסיכום במאמר זה הוכחנו את שתי הנקודות הראשונות: האמונה בגלגול נשמות היא אמונה שמקורה זר. היא חדרה ליהדות בשלב מאוחר למדי, רק לפני כאלף שנים, והיא אינה נחשבת לאמונה מחייבת ביהדות.
במאמר הבא אסקור בהרחבה את דעות הרבנים שהביעו פקפוקים או התנגדות מפורשת לאמונה בגלגול נשמות.


נ.ב. ברצוני להדגיש שאיני דן כאן כלל בשאלה האם תורת גלגול הנשמות היא אמת או שקר. אני אמנם באופן אישי לא חושב שהיא נכונה, אבל הטענה שלי כאן היא רק שהיא אמונה ממקור זר ולא אמונה מחייבת ביהדות. זה לא מפריע לי שאנשים מאמינים בתאוריה הזו כל עוד זה לא נותן להם מוטיבציה להרוג בעלי חיים.