יום רביעי, 19 באוקטובר 2016

מדוע הסיסמה "בשר זה טבח" עדיפה על הסיסמה "בשר זה רצח"?

פוסט זה פונה בעיקר לאותם טבעונים אנטי-סוגנים שחושבים ש"בשר זה רצח". כאן אנסה לשכנע שגם אם אינכם מאמצים את ההשקפה הטבעונית סוגנית, עדיין ייתכן שיהיה כדאי לכם להחליף את הסיסמה "בשר זה רצח" בסיסמה "בשר זה טֶבַח" ולו משיקולים הסברתיים.


הצעה לחולצת "בשר זה טבח". התבנית באדיבות Cliparts.co. תמונות ברזולוציה גבוהה להדפסה על חולצות מובאות בסוף הדף.

בהסברה ותעמולה באופן כללי, ובהסברה ותעמולה טבעונית בפרט, יש שתי גישות מנוגדות לגבי שימוש בסיסמאות פרובוקטיביות ומזעזעות. גישה אחת גורסת ש"אין דבר כזה פרסום שלילי". סיסמאות מזעזעות מעוררות סערה ותשומת לב, ועל כן מביאות לתפוצה נרחבת של הרעיונות שמבקשים להפיץ. בנוסף לכך אצל חלק מהאנשים הנחשפים לסיסמה הזעזוע יכול להביא לתחילתו של חשבון נפש ושינוי עמדות.

מאידך גיסא יש כאלו הסוברים שנזקו של שימוש בסיסמאות כאלו רב על תועלתו. לפי גישה זו על כל אדם שהפך לטבעוני בעקבות הסיסמה "בשר זה רצח" תוכל למצוא עשרה אוכלי בשר שאולי היו עשויים להפוך לטבעונים, אבל הסיסמה הזו, והמסר שמאחריה שבעצם מגדיר אותם כרוצחים, הרחיקו אותם לגמרי מהרעיון והם אינם רוצים כלל לשמוע על שום דבר שקשור לצמחונות וטבעונות.

אני אישית נוטה לדעה השניה. אמנם אין לי הוכחה סטטיסטית לכך, אבל ההתרשמות האישית שלי ממעקב אחרי השיח בין טבעונים ולא-טבעונים ברשת ובכלל הוא שהסיסמה "בשר זה רצח" מביאה יותר נזק מתועלת.

אבל בכל מקרה תהיה דעתכם אשר תהיה. אני חושב שהשימוש בסיסמה "בשר זה טֶבַח" משלב את היתרונות שבשתי הגישות, וזאת בשל גלגולי המשמעות של המילה טֶבַח בשפה בעברית.

המילה טֶבַח בעברית עברה גלגול משמעות, שבו עסקתי בהרחבה בפוסטים אחרים, ושתמציתו היא שבתחילה מילה זו שימשה לתאור הריגת בעלי חיים למאכל דווקא, אך ברבות הימים נוספה לה משמעות של רצח מתועב במיוחד של מספר רב של אנשים, עד כדי כך שהמשמעות המקורית של המילה כמעט ונשכחה על ידי מרבית דוברי השפה.

התוצאה היא שהסיסמה "בשר זה טֶבַח" מצד אחד משיגה את אפקט הזעזוע הראשוני והתועלת הפרסומית שבו, וזאת מאחר שרוב האנשים חושבים תחילה רק על המשמעות המודרנית של המילה טֶבַח, שהיא זהה לרצח ואף חמורה ממנו. מצד שני כאשר נכנסים לדיון עם אנשים התוקפים את הסיסמה ניתן להראות להם שהסיסמה הזו היא למעשה מדוייקת לחלוטין מבחינה לשונית (אפשר להראות להם את ההגדרה ממילון אבן שושן המופיעה בכותרת הבלוג וגם בסוף דף זה), ועל כך גם טהרני הלשון המובהקים לא יוכלו לחלוק. כלפי יהודים דתיים וחרדים ניתן גם להדגיש שזו למעשה המשמעות העיקרית של המילה טֶבַח בלשון המקרא, היא "לשון הקודש", ואין זה אלא בבחינת "החזרת עטרה ליושנה".

יתרון נוסף שיש בסיסמה "בשר זה טבח" על פני "בשר זה רצח" הוא שהיא מבטאת בצורה טובה יותר את האופי ההמוני, הסיטוני והתעשייתי של הריגת בעלי חיים למאכל בימינו. רצח בדרך כלל משמש לתאור הריגה של בודדים, ואילו טבח (לפי המשמעות המודרנית שלו) משמש לתאור הריגה המונית.

הסיסמה "בשר זה טֶבַח" גם אינה מסמנת את אוכלי הבשר כרוצחים, שזהו הגורם המרתיע והאנטגוניסטי ביותר שבסיסמה "בשר זה רצח". אך בכל זאת היא מזכירה למי שרוצה לשכוח, שבשר אינו גדל על העצים או בסופרמרקט, ואכילתו כרוכה בהכרח בהריגת בעלי חיים, לפחות עד שיימכר בשר מתורבת בחנויות במהרה בימינו, אמן. 

ולסיום אוסיף עוד יתרון שיש בסיסמה "בשר זה טבח", שהציע (ספק בצחוק ספק ברצינות) הגולש דור שור בן ברוך: כולנו יודעים שכאשר אומרים לקרניסטים "בשר זה רצח" התשובה האוטומטית היא "בשר זה טעים רצח". אם נגיד להם "בשר זה טבח" מה הם יענו? "בשר זה טעים טבח" לא נשמע משהו... :-) 

וכמובטח למעלה הנה תמונות ברזולוציה גבוהה להדפסה על חולצות למי שמעוניין. לשמירה - קליק ימני על התמונה ו"שמור תמונה כ...":

לבן קדמי (הקלק להגדלה)


לבן אחורי (הקלק להגדלה)




שחור קדמי (הקלק להגדלה)


שחור אחורי (הקלק להגדלה)