יום ראשון, 16 בספטמבר 2018

חוק מור של הבשר המתורבת, וסיבה אפשרית לגאווה ישראלית...

כולנו שמענו על חוק מור שמתאר (בין השאר) את הירידה האקספוננציאלית במחירי כוח מחשוב. מסתבר שבשנים האחרונות מתקיימת תופעה דומה של ירידה אקספוננציאלית במחירי יצור בשר מתורבת. מי שאינו ידוע מהו בשר מתורבת מוזמן לקרוא כאן.
גרף המתאר את הירידה במחיר ייצור בשר מתורבת. יש לשים לב שמדובר בגרף לוגריתמי.
ב2013 נערכה בלונדון הדגמה פומבית ראשונה של אכילת המבורגר מבשר מתורבת. לשם כך יוצרה כמות של כ300 גרם תאי שריר של פרה בעלות של כ400 אלף דולר, כלומר כ1.2 מיליון דולר לק"ג.
ב2016 דיווחה חברת ממפיס מיטס האמריקאית כי עלות הייצור של בשר בקר מתורבת "טחון" ירדה ל40000 דולר לק"ג.
ב2017 דיווחה אותה חברה שעלות הייצור ירדה ל 5280 דולר לק"ג.
ב2018 דיווחה חברת פיוצ'ר מיט הישראלית שעלות הייצור שלה עומדת כרגע על כ800 דולר לק"ג.

ההמבורגר הראשון מבשר מתורבת לפני הבישול. מחירו היה 400000 דולר. היום הוא עולה כ400 דולר. באדיבות World Economic Forum
כפי שניתן לראות בגרף למעלה אם תמשך המגמה הזאת גם בשנים הקרובות כבר ב2020 ירד המחיר לק"ג אל מתחת ל10 דולר וזהו מחיר שהוא כבר דומה ואף זול ממחיר בשר טחון כיום.
למעשה יש מספר חברות שחושבות שתוכלנה להתחיל למכור מוצרי בשר מתורבת במסעדות כבר ב2019, או לכל המאוחר ב2022, וזמן קצר אחר כך גם בסופרמרקטים לשימוש ביתי.
כיום יש כ30 סטארט-אפים בעולם שעוסקים בתחום. ביניהם: פיוצ'ר מיט, אלף פארמס וסופר מיט הישראליות, ממפיס מיטסהמפטון קריקג'אסט אינק ופינלס פוד האמריקאיות, מוסה מיט ומיטייבל ההולנדיות ואינטגריקולצ'ור היפנית.
חיות המקור שהחברות השונות עוסקות בהן הן עוף, בקר, חזיר ודגים.
יש מי שמאמין שהמסעדה הראשונה בעולם שתגיש בשר מתורבת תהיה מחניודה בירושלים, ואם כך יקרה זו תהיה סיבה לגאווה ישראלית אמיתית...

קשה להעריך מהו החסם התחתון למחירו של בשר מתורבת. יש הערכות שונות לכך. אך ודאי הוא שהוא יהיה בסופו של דבר זול יותר מבשר בהמה שחוטה, וזאת כיוון שתהליך הייצור של הבשר יהיה יעיל יותר מאשר בתוך בעל חי. אחרי הכל את קו הייצור של בשר מתורבת בני האדם יתכננו כדי שיפיק בשר ביעילות מקסימלית. לעומת זאת ברור (בין אם אתה מאמין באבולוציה או בתכנון תבוני) שבעלי החיים שאנו אוכלים כיום לא התפתחו/תוכננו בצורה אופטימלית כדי לשמש מקור לבשר לבעלי חיים אחרים, אלא כדי לשרוד ולהביא לעולם מקסימום צאצאים. משום כך הגוף שלהם מכיל הרבה חלקים שאינם אכילים כלל (כמו עצמות, פרסות, עור, שערות נוצות וקרניים) או שערכם הקולינרי ירוד (כמו מעיים, קיבה, ריאות, גידים וכד').
אמנם במשך אלפי שנות ביות, הכלאות וברירה מלאכותית האדם הפך את חיות המשק למכונות יותר יעילות לייצור בשר מכפי שהיו במקור (במחיר עיוותים גנטיים שהופכים את חיי בעלי החיים לאומללים יותר), אבל עדיין האילוצים של האבולוציה/התכנון המקורי מונעים את האפשרות להשיג באמצעות גידול בעלי חיים את רמת היעילות של ייצור בשר שניתן להשיג בקו ייצור תעשייתי.