יום רביעי, 19 באפריל 2017

חיבת ציד בקרב גנרלים בSS ומושלים נאצים (גאולייטרים) שהוצאו להורג בשל פשעי מלחמה

בפוסטים הקודמים הראיתי שרבים מחברי הקבינט של היטלר היו חובבי ציד, ובכללם כל נושאי התפקידים הבכירים. בפוסט זה ובבא אחריו נרד דרגה אחת בהיררכיה המפלצתית הנאצית ונעסוק בבבכירי הקצונה והמושלים האזוריים הנאציים (גאולייטרים).

יש עדויות רבות על כך שרבים מאד מהמושלים והקצינים הבכירים הנאצים היו חובבי ציד. כך למשל מסופר שבפגישה שערך מרטין בורמן, מזכירו של היטלר, עם המושלים הנאציים בראשית 1942, הגאולייטרים השתוקקו כל כך לספר את סיפורי הציד שלהם עד שבורמן לא היה מסוגל לנהל דיון בנושאים הרציניים שעמדו על הפרק. (The Green and the Brown: A History of Conservation in Nazi Germany מאת Frank Uekoetter, עמ' 106).

אם נתבונן באופן פרטני בגנרלים בSS ומושלים נאציים שהואשמו בפשעי מלחמה והוצאו להורג בשל כך, נגלה שהיו כ20 כאלו. כמובן שאין לי את הזמן והאמצעים לחקור באופן יסודי לגבי כל אחד ואחד מהם האם הוא אישית היה חובב ציד. אבל אגב התחקיר שעשיתי על חיבת הציד בקרב בכירי הקבינט של היטלר גיליתי באקראי גם מידע שמאשר באופן פרטני את חיבת הציד של כמה מאותם פושעי מלחמה מהדרג השני שהוצאו להורג. 

1. ריינהרד היידריך מפקד הגסטפו וקצין SS בדרגת אובר-גרופנפיהרר (=גנרל). ידוע לשמצה כאחד האחראים העיקריים לשואת יהודי אירופה. כונה "הקצב מפראג" ו"התליין של היטלר". היה בין מארגני פוגרום ליל הבדולח, שימש כיושב הראש בועידת ואנזה שבה הוחלט על הפתרון הסופי והיה מפקדו הישיר של אייכמן. חוסל ע"י המחתרת הצ'כית ב1942.
בקישור כאן ניתן לראות את היידריך בעת מסע ציד בשנת 1935 (כשלצידו הימלר וקורט דליגה שעליו נספר בהמשך). בשנות המלחמה הקים לעצמו בקתת ציד בשם Stolpshof שבה בילה זמן לא מבוטל. רב המרגלים הגרמני ולטר שלנברג מעיד בספר הזכרונות שלו שנפגש איתו פעמים רבות במהלך המלחמה בקתת הציד שלו. גם אשתו של היידריך, לינה, היתה חובבת ציד כפי שהיא מעידה בכתבה שפורסמה בעתון הגרמני דר-שפיגל ב1950 (התרגום לאנגלית הוא שלי בסיוע גוגל):
At Nauen he [Heydrich] rented the hunting lodge "Stolpshof". He is a huntsman, who can shoot a deer without his breathing getting even harder. Lina: "I too was crazy about hunting."

מאפרה עם שן חזיר בר שניצוד ב1938 ונמצאה בבקתת הציד של היידריך. באדיבות Alexander Historical Auctions
פליקס קרסטן, הפיזיותרפיסט האישי של הימלר, שהיה בעצמו צייד נלהב, אמר על היידריך שהוא היה חייב להרוג את החיה בעת הציד, ואם מסיבה כלשהי לא הצליח הוא היה כועס על האחראי על הציד (gamekeeper) כאילו היתה זו אשמתו. הנה המקור מספר זכרונותיו של פליקס קרסטן:
מתוך The Kersten Memoirs עמ' 92

2. קורט דליגה - קצין SS בכיר בדרגת אוֹבּרסט-גרוּפנפיהרר (=גנרל). בין האחראים המרכזיים לביצוע השואה, כאשר יחידות משטרת הסדר בפיקודו (SD) שימשו בתפקידים חשובים בהשמדת היהודים, ובמיוחד בשואת יהדות ברית המועצות. לאחר המלחמה נשפט כפושע מלחמה והוצא להורג ב1946.
על היותו חובב ציד מעידה למשל התמונה שהוזכרה למעלה שבה הוא נראה בעת מסע ציד יחד עם היידריך והימלר.

3. אוסוולד פוהל - קצין SS בכיר בדרגת אובר-גרופנפיהרר (=גנרל). מיולי 1943 נשא בתואר ראש מינהלת הפיקוד העליון של האס אס. לאחר המלחמה הורשע כפושע מלחמה והוצא להורג ב-1951.
על חיבתו לציד מעידה למשל הפיסקה הבאה מהספר KL: A History of the Nazi Concentration Camps מאת Nikolaus Wachsmann עמ' 390:



4. הנס פרנק - פוליטיקאי גרמני נאצימשפטן בהכשרתו, המושל הכללי של הגנרלגוברנמן (=שטחי פולין המזרחית הכבושה) ופושע מלחמה, מראשי האחראים מבצעי השמדת היהודים בשואה. הוצא להורג לאחר המלחמה.
בקטע הבא מתוארת השתתפותו בציד יחד עם מוסוליני בגרמניה ב1936.
מתוך הספר Hans Frank, Lebensraum and the Holocaust  עמ'41
ובקטע הבא מסופר שפרנק נהג לצוד פסיונים בפולין החל מ1940.
מתוך ENCYCLOPEDIA OF CAMPS AND GHETTOS כרך 2 חלק א עמ' 739

5. ארתור קארל גרייזר - פוליטיקאי נאצי, וחבר באס אס בדרגת אובר-גרופנפיהרר (=גנרל). ראש המנהל הגרמני בשטחי פולין המערבית הכבושה שסופחו לגרמניה – ה"ורתלנד". הוא היה מראשי האחראים לשואה בפולין, והואשם גם בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות. בשל אלה הוצא להורג לאחר מלחמת העולם השנייה.
גרייזר היה צייד נלהב. שון לסטר, דיפלומט אירי שהיה נציג חבר הלאומים בדנציג בשנות השלושים ונהג לצאת עם גרייזר ואשתו לציד, סיפר עליו את הדברים הבאים:

מתוך Model Nazi: Arthur Greiser and the Occupation of Western Poland מאת קתרין אפשטיין, עמ' 82

בתאור "מלבב" זה נסיים את הדיון בפושעי מלחמה נאצים בכירים שהוצאו להורג והיו חובבי ציד. בפוסט הבא אעסוק בפושעי מלחמה נאצים בכירים חובבי ציד שהצליחו לחמוק מהוצאה להורג ע"י התאבדות או כאלו שנדונו רק לעונשי מאסר.