יום שלישי, 18 באפריל 2017

האם היטלר נמנע לחלוטין מצריכת בשר בשלושת שנותיו האחרונות? ייתכן, אך לא ודאי.

בפוסט הקודם ראינו שבמשך מרבית השנים שבהן היטלר נחשב ותואר כצמחוני הוא למעשה היה חצימחוני שאכל בשר מדי פעם, גם אם לעתים רחוקות. עם זאת ביחס לשנות המלחמה האחרונות (1942-1945), נראה שיש יותר עדויות לכך שהיטלר היה אז צמחוני גמור. אבל כפי שנראה כאן, גם ביחס לכך יש ספק מסויים.


נקניקיות בוואריות שהיו אהובות מאד על היטלר בצעירותו. האם המשיך לאכול מהן מדי פעם גם בשנותיו האחרונות? באדיבות takeaway ויקימדיה
מצד אחד, ישנן עדויותיהן של מזכירתו של היטלר ואחת מטועמות המזון שלו באותה העת שלפיהן החל משנת 1942 היטלר לא אכל כלל בשר, וגם שומר ראשו שהזכרנו קודם אומר שהפעם היחידה שראה אותו אוכל בשר היתה באפריל 1941.

מאידך, ישנן מספר עדויות שאולי עשויות להתפרש כמעידות על כך שגם בשנותיו האחרונות היטלר לא היה צמחוני אדוק לגמרי.

1. הפסיכיאטר פריץ (פרדריק) רדליך שכתב ספר המנתח את הפסיכולוגיה של היטלר מספר בספרו, שבשנים המאוחרות של המלחמה, רופאו האישי של היטלר ד"ר תאודור מורל הכתיב לו דיאטה, שבמסגרתה הותר לו לאכול כמויות קטנות של בשר חזיר ושומן חזיר.
צילום מעמ' 249 בספרו של רדליך
אמנם יש לסייג את הדברים. ראשית, לא עלה בידי לברר מהו המקור שעליו מסתמך רדליך בתאור זה. ושנית לא ברור אם היטלר אמנם אכל חזיר בעקבות דברי ד"ר מורל. אבל בכל אופן, אם המקור של רדליך אמין, יש בכך להטיל ספק לגבי הטענה שהיטלר היה צמחוני גמור אפילו בשנים האחרונות של חייו. שהרי לו היה צמחוני גמור, מדוע היה צריך הרופא שלו לומר לו שמותר לו לאכול כמויות קטנות של חזיר?

2. עדות אפשרית נוספת לכך שהיטלר אכל לעתים בשר גם בשנות המלחמה האחרונות מופיעה בדברי משרתיו ועוזריו האישיים היינץ לינגה ו/או אוטו גונשה, אם כי גם היא לא חד משמעית. בספר The Hitler Book המבוסס על תיק סודי שהוכן בעבור סטאלין על שנותיו האחרונות של היטלר על סמך חקירתם של שני אנשים אלו שהיו קרובים מאד להיטלר בשל תפקידם, מתואר כיצד בין פברואר ליוני 1944 אווה בראון פילגשו של היטלר היתה מזמינה ארוחת לילה מאוחרת, ככל הנראה עבורה ועבור היטלר, שכללה בין השאר מרק צב ונקניקיות.

ידוע שמרק צב היה מאכל אהוב על אווה בראון. אבל האם ייתכן שהנקניקיות נועדו גם עבור היטלר? איננו יודעים בבירור. אבל כן ידוע לנו בודאות שהיטלר אהב נקניקיות בוואריות בצעירותו, ואף הוסיף לשבח אותן לעתים קרובות גם אחרי 1933, כפי שמעיד אלברט שפר בספרו Inside the Third Reich עמ' 98:
he would go on and on in praise of Munich and— with surprising frequency— in praise of the good sausages to be had in its butcher shops. 

3. בנוסף לכך, מסתבר שבשלושת השנים האחרונות לחייו היטלר קיבל מרופאו ד"ר מורל זריקות הורמונים שהופקו מאשכי פרים. על כך מעידה למשל מזכירתו כריסטה שרודר בספרה He Was My Chief. להלן ציטוט מהספר המובא בכתבה עתונאית בניו יורק פוסט
In the autumn of 1944 when Dara and I took tea alone with Hitler, we found him in a strikingly relaxed mood. During a murmured conversation he suddenly threw open his arms and spoke ecstatically of “how lovely it is when two people are in love.”
Dara and I were astonished.Afterwards we sought out Dr. Morell in his hut and asked why the boss was behaving so strangely. Morell looked at us over his glasses and gave us a sly smile: “So you’ve noticed? Yes, I am giving him hormone injections from bulls’ testicles, that should pep him up!”
התרופות שנתן ד"ר מורל להיטלר מתועדות ביומניו של מורל שנמצאו אחרי המלחמה, ובין השאר מופיעה שם ה"תרופה" Orchikrin שהומצאה ע"י מורל עצמו כאפרודיזיאק והיא הופקה מאשכים ומבלוטות יותרת המוח של פרים, וכנראה עליה מדובר כאן (ראו בעמוד האחרון של המאמר Adolf Hitler's medical care שפורסם בכתב העת המדעי Journal of the Royal College of Physicians of Edinburgh). 
שני חוקרים גרמנים (היסטוריון ורופא) משערים בספרם Was Hitler Ill? A Final Diagnosis שמטרת הזריקות היתה לספק להיטלר את ה"אנרגיה" הדרושה בכדי לספק את אווה בראון. חיזוק להשערה זו ניתן ע"י העדות המובאת בספר The Hitler Book (עמ' 20) ולפיה היטלר העניק לד"ר מורל עיטור כבוד על "תרומתו המיוחדת למחקר בהורמוני מין".

אמנם צריך לומר שאיננו יודעים בודאות האם היטלר ידע כיצד מהיכן מגיעות זריקות ההורמונים שהוא מקבל. אבל העובדה שד"ר מורל דיבר על כך בחופשיות עם המזכירה של היטלר מעידה שזה לא נחשב על ידו כסוד, ויתר על כן אם הזריקות אכן נועדו לשמש כמעין "ויאגרה" על פי בקשתו היטלר, אז סביר להניח שהוא ידע מה מקורן. ואם כך אכן היה, הרי מי שמכניס לגוף שלו חומרים המופקים מחיות שהומתו בכוונה, גם אם הוא עושה זאת באמצעות זריקות ולא דרך הפה, לא בדיוק יכול להחשב כצמחוני אדוק. 

בפוסט הבא אעסוק בשאלה מדוע היה היטלר צמחוני או חצימחוני. האם זה היה מטעמי מוסר או מטעמי בריאות? או אולי מטעמים אחרים?