יום רביעי, 5 ביולי 2017

האם היטלר היה טבעוני? ממש לא.

חיפוש בגוגל יעלה לא מעט טוקבקים ופוסטים בפורומים שונים שבהם נטען שהיטלר ובכירי הנאצים היו טבעונים. לטוקבקים אנונימיים כמובן שאין צורך להתייחס, אבל לפעמים הטענה הזו מגיעה גם למקומות בעלי חזות רצינית ומכובדת לכאורה. כמו למשל הכותרת הבאה לגרסה האנגלית של מאמרו של רוגל אלפר בהארץThe Nazis Were Vegans, Too. או השאלה הבאה מראיון עם גארי יורופסקי בYNET: ידוע לך שחלק מהנאצים היו טבעונים?
היטלר במעיל עור בתמונה מ1939. באדיבות ויקימדיה
אבל למעשה זו היא טעות גמורה. טבעוני הוא אדם שנמנע מכל שימוש במוצרים מן החי, כולל המנעות מאכילת ביצים ומוצרי חלב, וכולל המנעות משימוש בלבוש מעור. אבל היטלר (וככל הידוע לנו גם אף אחד אחר מבכירי הנאצים) לא נמנע ממוצרי חלב וביצים בשום שלב בחייו, עד יומו האחרון ממש.

היינץ לינגה משרתו האישי של היטלר בשנים 1935-1945 מספר בספרו With Hitler To The End: The Memoir Of Hitler's Valet מספר שארוחת הבוקר הטיפוסית של היטלר כללה חלב (ואותו הדבר מספר אוטו דיטריך, קצין העתונות של היטלר, בספרו The Hitler I Knew עמ' 137):
Forty minutes after waking, Hitler would take breakfast in the library – a frugal affair, only tea or milk, biscuits or sliced bread and an apple. 
מזכירתו של היטלר יונגה טראודל, ששימשה בתפקידה בשנים האחרונות לחייו ועד מותו, מספרת בזכרונותיה במספר מקומות שהוא נהג לאכול ביצים ותפוחי אדמה מוקרמים בשמנת. למעשה היא מעידה שאפילו הארוחה האחרונה שהוכנה להיטלר, עוד לפני שנודע לטבחית שלו שהוא התאבד, כללה ביצים מטוגנות ותפוחי אדמה מוקרמים בשמנת.
צילום מן הספר Until the Final Hour: Hitler's Last Secretary
במקום אחר בספרה טראודל מעידה שהיטלר אמר פעם שהוא יכול לשבת ולצפות בשמחה בחליבת פרות ואסוף ביצים של תרנגולות.
צילום מן הספר Until the Final Hour: Hitler's Last Secretary

כמו כן יש עדויות רבות מאד על כך שהיטלר לבש בגדי עור כל ימי חייו, כולל בשנותיו האחרונות ממש. כך למשל, כפי שנאמר באתרים המתמחים באופנת גברים כאן וכאן, היטלר ומרבית הבכירים הנאצים, התהדרו בלבישת מעילי עור ומגפי עור במהלך כל שנות המלחמה. זאת ניתן לראות גם בתמונות הבאות:
היטלר במעיל עור ומגפי עור בתמונה מ1941. באדיבות ויקימדיה.

היטלר במעיל עור בתמונה משנת 1943. באדיבות ויקימדיה
היטלר במגפי עור בתמונה משנת 1944. באדיבות ויקימדיה
ובלינק כאן ניתן לראות סרטון משנת 1945 ובו היטלר נועל מגפי עור (דקה 0:29).
רוכוס מיש שומר ראשו של היטלר סיפר שאפילו כיסי מכנסיו של היטלר היה עשויים באופן יוצר דופן מעור ולא מבד (Hitler's Last Witness: The Memoirs of Hitler's Bodyguard עמ' 53).
משרתו האישי של היטלר היינץ לינה תיאר כאן תקרית שארעה ב27 למרס 1945, כחודש לפני התאבדותו של היטלר, סביב לבישת כפפות עור גדי על ידי היטלר (היטלר טען שהן היו קטנות מדי למידת ידיו).
כמו כן היינץ לינגה, שהשתתף בשריפת גופתו של היטלר אחרי התאבדותו, העיד שבשעת התאבדותו היטלר נעל נעלי בית שחורות מעור. כלומר הוא לבש בגדי עור עד רגע מותו ממש (The Hitler Book עמ' 271).

לסיכום, היטלר בפירוש לא היה טבעוני בשום שלב בחייו. האם היה צמחוני? בפוסט הבא אעסוק בשאלה זו.