יום חמישי, 14 בספטמבר 2017

שנהיה לראש ולא לזנב - טיפים לטבעונים אוכלי ראשים לכבוד ראש השנה

יש כאלו שגורסים שטבעונים פטורים מלאכול ראש של דג או כבש בראש השנה, מכיוון שהם בלאו הכי אוכלים לכולם את הראש במשך כל השנה. כמו כן מבחינת עצם המנהג אפשר לומר "שנהיה לראש ולא נהיה לזנב" גם מבלי לאכול שום דבר.
אבל בכל זאת ישנם טבעונים שומרי מסורת רבים שמעוניינים לקיים את המסורת של אמירת "שנהיה לראש ולא נהיה לזנב" תוך כדי אכילת מאכל שמסמל ראש, אבל אינם רוצים כמובן לאכול ראש של בעל חיים. מה האלטרנטיבות העומדות בפניהם?

1. ראש שום או ראש בצל
אמנם יש שנהגו שלא לאכול בראש השנה מאכלים חריפים או מדמיעים, אבל יש לכך תקנה - אפשר לאפות או לבשל את השום או הבצל עם דבש תמרים ובכך להמתיק אותם, ויש בכך בפני עצמו סימן של המתקת הדינים.
כאן יש מתכון לדוגמא (במתכון ניתן להחליף דבש בסילאן)

2. ראש כרובית או ראש כרוב או ראש חסה או ראש אננס
ראש כרובית ניתן לאפות בשלמותו ברוטב או לפרק לפרחים. ראש כרוב או ראש חסה- ניתן לפרוס לסלט. על החסה אפשר גם לומר יהי רצון שתחוס עלינו. אפשר גם להשתמש בכרוב ניצנים בשלמותו.

3. ראש דלעת
הדלעת משמשת בלאו הכי כאחד מסימני ראש השנה ("קרא" - שיקראו לפניך זכויותינו). אפשר לקחת דלעת שלמה ולעצב אותה בצורת ראש. מאידך גיסא מאחר שזהו מנהג הנוצרים לעשות כן בחג ליל כל הקדושים (Halloween) אפשר שיש שיחששו לעשות כן משום חשש חיקוי מנהג גויים. הסתייגות אפשרית נוספת מופיעה בסעיף הבא. אם בכל זאת עושים זאת כמובן רצוי שהפרצוף יהיה עם פחות שיניים מזה שבתמונה :-)

4. עוגה או עוגייה או שוקולד או כרובית או ברוקולי בצורת ראש של כבש או דג
יש טבעונים שעצם המחשבה לאכול אפילו משהו שהוא רק בצורת בעל חיים מגעילה אותם. אבל אם אינכם מאלה אתם יכולים לנסות לאפות עוגיות בצורת כבש או דג (או לעשות אותם מבצק סוכר או שוקולד טבעוני) או לארגן ברוקולי או כרובית בצורת כבש. עוד רעיונות אפשר למצוא כאן.


5. תבשיל ראש סלרי בגזר (אפיו)
תבשיל שיהודי הבלקן נוהגים לאכול בפסח ובראש השנה. כאן יש מתכון לדוגמא.

6. אגוזי מלך
לאגוזי מלך יש צורה של מוח, ועל כן יש שהציעו להשתמש בהם כתחליף לראש. אמנם לאשכנזים יש לכאורה בעיה עם זה כיוון שהאשכנזים נהגו שלא לאכול אגוזים בראש השנה בגלל שהגימטריה של "אגוז" שווה ל"חט(א)", אבל לחלק מהדעות המנהג הזה חל רק ביום ולא בלילה. בכל אופן אפשר גם לעשות מהאגוזים חרוסת כדי לסמל שנה מתוקה. לחלופין אפשר להוסיף אננס (ראש אננס) וסלרי (ראש סלרי) תפוחים ומיונז טבעוני ולעשות סלט וולדורף.
 
שנה טובה לכולם