יום רביעי, 29 במרץ 2017

ליל סדר טבעוני

טבעונים רבים שרוצים לחגוג את ליל הסדר באופן מסורתי תוהים מה יעשו לגבי הסימנים של זרוע וביצה.

כרובית מבושלת מעוצבת בצורת כבשה (זכר לקרבן פסח). הוראות הכנה בסרטון.


כדי לענות על שאלה זו יש תחילה להבין מה מקור המנהג. 
במשנה מסכת פסחים פרק י' משנה ג' נאמר על סדר ליל הסדר "הביאו לפניו מצה וחזרת וחרוסת ושני תבשילין".
בגמרא מפרשים ששני התבשילין הם זכר לשני הקרבנות שהיו אוכלים בפסח - קרבן הפסח וקרבן חגיגה. אבל המשנה לא אומרת שתבשילים אלו חייבים להיות מן החי. בגמרא ישנן דעות שונות מה צריכים להיות שני התבשילים. לפי דעה אחת מדובר בשני תבשילי בשר, אבל לפי דעה אחרת, מדובר על תבשילים מן הצומח, כפי שנראה מייד.

גם בשולחן ערוך נפסק להלכה שצריך שני תבשילים, אבל הזיהוי שלהם עם בשר וביצה דווקא, מוגדר כמנהג בלבד.
שו"ע אורח חיים סימן תעג
מביאין לפני בעל הבית קערה שיש בה שלש מצות ומרור וחרוסת וכרפס או ירק אחר (וחומץ או מי מלח) ושני תבשילין אחד זכר לפסח ואחד זכר לחגיגה, ונהגו בבשר וביצה.
אחת הדעות בגמרא שהזכרתי לעיל (פסחים קיד ע"ב) היא דעתו של רב הונא. "מאי שני תבשילין? אמר רב הונא: סילקא וארוזא", כלומר סלק ואורז (או תרד ואורז לפי זיהוי אחד של הסילקא בתלמוד). ועל רבא האמורא המפורסם מסופר שם שהיה מקפיד להשתמש דווקא בסלק ואורז, כיוון שכך שמע מפי רבו רב הונא.

הרש"ש, אחד מגדולי מפרשי הגמרא האחרונים, מסביר שייתכן שהרב הונא התכוון ששני התבשילים צריכים להיות דווקא מן הצומח, ולא מיני בשר, כדי שלא יראה הדבר כאילו אוכלים קודשים בחוץ (יש איסור לאכול קרבנות מסוג קרבן פסח מחוץ לירושלים שבין החומות). ומטעם זה גם רבים מאלו שנוהגים לשים זרוע בקערת הסדר מקפידים שלא לאכול אותה בליל הסדר עצמו.

ניתן אם כן להשתמש בקערת ליל הסדר במקום בזרוע וביצה בתבשילים של סלק ושל אורז, כמנהג רב הונא ורבא. עבור הנמנעים מאכילת קטניות בפסח, ניתן להחליף את האורז בקינואה. מבחינה בוטנית הקינואה אינה קטנית, וגם מבחינה הלכתית היא רק ספק קטנית. בנוסף הקינואה לא היתה קיימת באירופה בזמן שנגזרה גזירת קטניות (מקורה הוא בהרי האנדים), כך שלדעת רבנים רבים היא מותרת בפסח גם לאוכלי קטניות (אם יש השגחה והכשר שנארזה בלי תערובת דגנים).

את הסלק ניתן לעצב אותו בצורת זרוע או בצורה עגולה כביצה (שהיא זכר לקורבן החגיגה ומייצגת אבל על חורבן בית המקדש).

לחלופין אפשר למשל גם להכין כרובית מבושלת מעוצבת בצורת כבשה (זכר לקרבן פסח), ולעצב ביצים מטופו (לאלו שאוכלים סויה בפסח). חג כשר טבעוני ושמח!